BORNOVA ANADOLU LİSESİ (BAL)
Almanca Dil Diploması (Deutsches Sprachdiplom) Programı
Kirsten Elke Ettrich-Örtel
DSD Programı Sorumlu Öğretmeni
Bornova Anadolu Lisesi'nde, 2016 yılı Eylül ayından beri Federal Almanya'nın ZfA (Zentralstelle für das Auslandsschulwesen) kurumu yurtdışı öğretmeni olarak görev yapmakta olan Kirsten Elke ETTRICH-ÖRTEL okulda yürütülmekte olan DSD Programı sorumlusudur.
GENEL BİGİLER
Kısaca DSD olarak bilinen "Almanca Dil Diploması" (Deutsches Sprachdiplom) Dünya çapında sunulan Almanca dilbilgisi yeterlilik belgesidir.
Bu diploma, özellikle Almanca konuşulan ülkelerde üniversite eğitimi için başvururken dil sertifikası olarak istenen bir belgedir. Bu sertifikanın DSD I ve DSD II olmak üzere iki kademesi vardır. DSD I, Ortak Avrupa Referans Çerçevesi-B1 seviyesine denktir. DSD II, Ortak Avrupa Referans Çerçevesi-B2 veya C1 seviyesine denktir ve Almanya'daki üniversitelerde eğitimi görebilmek için gerekli dil yeterliği belgesidir.
Bornova Anadolu Lisesi DSD sınavları yapılabilme lisansı olan bir okuldur. DSD sıvalarını yürütme, yapabilme açısından çok önemli olan bu lisans, Almanya'nın ilgili kurumları tarafından okulun kapsamlı bir incelemesinden sonra verilmektedir. Türkiye'de 13 devlet ve 5 özel okulunda DSD programı uygulanmaktadır. Yine Almanya tarafından yurtdışındaki okullarda DSD programını uygulamak üzere özellikle deneyimli Almanca öğretmenleri gönderilmektedir. 1986 yılından DSD Programı uygulanmaya başlanmış olan Bornova Anadolu Lisesi, bu programı Türkiye'de ilk uygulanmaya başlanmış okullardan biridir.
SINAVIN UYGULAMASI
Her yıl 65'den fazla ülkede, ortalama 75.000 öğrencinin katıldığı DSD sınavları yapılmaktadır. DSD sınavı yurtdışında sadece bu sınavı yapma lisansı olan okullarda uygulanmaktadır.
DSD sınavlarına Program Okullarında okuyan öncelikle birinci yabancı dili Almanca olan öğrenciler bu katılabilmekte ve başarılı olanlar sertifikalarını almaktadır. Öğrenciler DSD sınava kendi okullarında girmektedirler.
Öğrencilerin seviyelerine göre DSD Sınavlarına girebilmesi için taşımaları gereken şartlar aşağıdaki tabloda verilmiştir.
Diploma |
Girilmesi gereken ders saati |
Hedef öğrenci grubu yaşı |
A 2 |
400-600 |
13-14 |
DSD I |
600-800 |
14-16 |
DSD II |
800-1200 |
16-18 |
Her öğretim yılında Bornova Anadolu Lisesinde A2, B1ve B2/C1 seviyelerinde olmak üzere toplam üç DSD sınavı yapılmaktadır. A2 sınavını başaran öğrenciler, DSD I sınıflarına alınmaya hak kazanırlar.
Sınavlar yazılı ve sözlü olarak iki aşamada yapılmaktadır. Seviyelerine göre sınav takvimi aşağıdaki tabloda verilmiştir.
|
Seviye |
Sınıf |
Yazılı sınav zamanları |
Sözlü sınav zamanları |
DSD II |
B2/C1 |
12 |
Kasım-Aralık |
Ocak |
DSD I |
B1 |
11 |
Mart |
Nisan |
DSD A2 |
A2 |
10 |
Mayıs |
Haziran |
SINAVLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ
Yazılı sınavlar Almanya'da merkezi olarak değerlendirilmektedir. Sözlü sınavlar ise sınav esnasında jüri tarafından değerlendirilmektedir. Öğrenciler sözlü sınavda daha önce seçip hazırladıkları bir konuyu sunmak durumundadırlar.
Sonuçlar daha sonra Almanya'dan sonuçlar gelince açıklanmaktadır.
Ortak Avrupa Referans Çerçevesine göre dil seviyeleri açıklamaları aşağıdaki tablodadır.
Ortak Avrupa Referans Çerçevesine göre dil seviyeleri
A1 |
Basit cümleleri anlayabilir ve kurabilir, temel ihtiyaçlarını ifade edebilir, kişilere iliksin sorular sorabilir ve soruları cevaplayabilir. |
A2 |
Basit ve güncel durumlarda iletişim kurabilir, bildiği konularda bilgi alışverişinde bulunabilir. |
B1 |
Bildiği konularda bağlantılar kurarak basit bir şekilde kendini ifade edebilir. Hayallerini, umutlarını, planlarını be bakış açısını gerekçelendirebilir ve anlatabilir. |
B2 |
Soyut konular ile ilgili zor metinleri ve kendi uzmanlık alanına ilişkin tartışmaları anlayabilir. Rahatlıkla akıcı bir şekilde kendini ifade edebilir. Farklı ihtimalleri olumlu ve olumsuz yönleri ile değerlendirerek açıklayabilir. |
C1 |
Üstü kapalı ifadeleri de anlayabilir. Fazla kelime aramadan kendini akıcı bir şekilde ifade edebilir. Daha karışık konularda da kendini konu bütünlüğü içerisinde ifade edebilir. |
C2 |
Her şeyi anlayabilir. Kendini akıcı ve spontane şekilde ifade edebilir. İnce anlam farklılıklarını da gözeterek daha karışık konularda da kendini edebilir. |